Finansiering av nyproduktion och renoveringar

Hyror är den huvudsakliga intäkten för Växjöbostäder. Rätt hyra är en förutsättning för ekonomisk hållbarhet. I flera delar av vårt bestånd har vi inte bruksvärdeshyra. Bruksvärdeshyra speglar människors värdering av boendets kvaliteter (ålder, standard, läge och storlek) och vår förvaltningskvalitet. Vi strävar efter att fortsätta pröva bruksvärdeshyra i våra bestånd.

Hyresnivån är viktig för att vi ska följa de affärsmässiga principerna och att vi ska få kostnadstäckning för de renoveringar som behövs i våra områden. Det handlar inte bara om att höja standarden i den fysiska lägenheten vid renoveringar utan det finns också en ekologisk (miljö och hållbarhet) och social dimension (trivsel och trygghet). Detta påverkar även våra hyresgästers möjligheter till att själv välja att utföra standardhöjande åtgärder och tillval. Under 2020 har vi tecknat förhandlingsöverenskommelse med hyresgästföreningen för totalrenovering av 220 lägenheter samt ett antal överenskommelser för standardhöjande åtgärder så som skalskydd, fönsterbyte, lägenhetsdörrar mm.
Under årshyresförhandlingarna 2019 nådde Växjöbostäder en 2-årig förhandlingsöverenskommelse med Hyresgästföreningen (HGF) på 2,45 procent för 2020 och 2,45 procent för 2021