Stort underhållsbehov i befintligt bestånd

För att vara ledande inom miljö- och klimatarbete krävs stora underhållsinsatser och renoveringar. Vårt fokus framåt kommer fortsatt att vara på åtgärder som har stor positiv miljöpåverkan, kan reducera vår energiförbrukning och som skapar trygghet för våra hyresgäster.

Vår önskan om renovering av vårt bestånd begränsas av ekonomiska faktorer så som underhållsbudgeten samt möjligheterna att ta ut en rimlig hyra efter en renovering. Utifrån dessa förutsättningar är vårt mål att göra största möjliga positiva påverkan avseende miljö och social hållbarhet för så många hyresgäster som möjligt.

Under 2020 har vi genomfört underhåll för 109,4 miljoner (92,3). Vi har genomfört byte av lägenhetsdörrar, hissar, belysningar, undercentraler, asfalt, förrådsväggar, låssystem, målat fasader, bytt vitvaror, tvättstugeutrustning med mera. Vår målsättning under pandemin har varit att fortsatt genomföra planerade projekt så långt möjligt för att inte bygga upp ett berg framför oss. Detta har fungerat väldigt bra och både våra entreprenörer och hyresgäster har varit tillmötesgående och flexibla i att hitta lösningar.

Under året har vi ett stort fokus legat på planerad renovering av 220 lägenheter i kvarteren Äpplet och Päronet på Öster. Hyresförhandlingar med hyresgästföreningen är klara, informationsmöten är genomförda med berörda hyresgäster och enskilda godkännanden är inhämtade av 96 procent av hyresgästerna. Fokus för renoveringen är att skapa en ny livslängd för fastigheterna med minskad energipåverkan, detta kommer innebära stomrent och bland annat byte av fönster, utbyte av samtliga installationer, nya köksinredningar, utbyte av ytskikt och gamla vitvaror mm. Planering pågår i samarbete med vår upphandlade entreprenör för en byggstart under hösten 2021.

För de kommande åren finns underhållsmedel beräknade till minst 96,8 miljoner för 2021, 91,0 miljoner för 2022 och 96,0 miljoner för 2023. Vårt fokus framåt ligger på att byta fönster, tak och köksinredning där behovet är stort. Vissa av åtgärderna som genomförs är standardhöjande och ger då en hyresjustering. Under kommande period ska underhållsarbeten som låssystem, installationer och energieffektiviserande åtgärder prioriteras samt åtgärder som främjar trygghet i vårt äldre fastighetsbestånd. Dock kan vi konstatera att behovet är stort och att vi under många år inte haft medel som varit i paritet med behovet.