Hyresgästundersökning

2020

Första digitala hyresgästundersökningen

Varje år genomför vi en hyresgästundersökning. Nytt för i år var att alla lägenhetshyresgäster tillfrågades att svara på vår enkät och att undersökningen genomfördes digitalt i så stor utsträckning som möjligt. Enkäten skickades ut i september. Svarsfrekvensen var 49 procent vilket är lägre jämfört med tidigare år då enkäten delats ut personligen.

Serviceindex, som är ett mått på den totala servicen, ökade med 0,2 procentenheter till 81,7 procent kundnöjdhet.

Frågor i enkäten med störst förbättring • Känna igen entreprenörer som Växjöbostäder anlitat (+7,8 %-enheter)
• Parkeringsplatser/garage (+6,7 %-enheter)
• Städning av trapphus (+5,3 %-enheter)

Frågor i enkäten med störst minskning • Sophantering (-8,2 %-enheter)
• Städning av källsortering/återvinningsutrymmet (-7,3 %-enheter)
• Personlig trygghet i området kvällar/nätter (-7,2 %-enheter)

Det vi bland annat har genomfört och som har bidragit till nöjdare hyresgäster • Fortsatt utveckla vårt CRM- och ärendehanteringssystem samt lanserat Boportalen
• Låst trapphus dygnet runt för att öka tryggheten i trapphus och källare
• Sett över och förbättrat belysning
• Justerat tvättbokningssystem

Liksom tidigare år har resultatet presenterats för all personal och vi har tillsammans tagit fram åtgärder för att bli ännu bättre. 
noun_Happy_1905041

81,7 %

(2019: 81,5%)

Kundnöjdhet

noun_safe_171160

78,5 %

(2019: 80,7%)

Trygghet

noun_talk_2902547

89%

(2019: 86,9%)

Ta kunden på allvar

83,7%

(2019: 82%)

Allmänna utrymmen

Konceptet "Hallå hyresgäst!"

Under hösten tog vi fram konceptet Hallå hyresgäst! med syftet att uppmärksamma och paketera kommunikationen kring vår årliga hyresgästenkät. Vi vill att hyresgästerna ska förstå och se alla åtgärder vi gör varje år för att göra deras vardag bättre. Att vi lyssnar på dem och att det är det viktigaste i vår vision om att bli Sveriges bästa hyresvärd. Med insikten om att det innebär att vi är våra hyresgästers bästa hyresvärd kompletterade vi emblemet med Hallå hyresgäst! - Vårt viktigaste uppdrag - Din bästa hyresvärd. Därav har Hallå hyresgäst! blivit vårt sätt att uppmärksamma våra kunder på allt vi gör. Från "Hallå hyresgäst! Vi vill veta vad du tycker" till "Hallå hyresgäst! Se vad vi gjort här."

Vi använder både emblemet och uttrycket för att personalisera vår kommunikation och för att kommunikativt komma närmare våra kunder. Vi ser en högre interaktion på sociala medier, vilket tyder på att den nya tonaliteten fungerar som önskat.

Tre områden vi alltid fokuserar på

Ta kunden på allvar
89,0 %
(2019: 86,9 %)
Trygghet
78,5 %
(2019: 80,7 %)
Rent och snyggt
72,4 %
(2019: 72,3 %)