Rörelse på bostadsmarknaden

För att tillgängliggöra bostäder för de som vill in på bostadsmarknaden behöver vi verka för att en rörelse sker mellan bostäder. Vi vill verka för att ensamhushållen i en stor lägenhet ges möjlighet att flytta till en mindre och att villaägaren som överväger att sälja väljer att flytta till en hyresrätt.

Genom kontroller säkerställer vi att endast de som har rätt att bo i vårt bestånd också är de som bor hos oss. Vi arbetar kontinuerligt med att motverka och avbryta otillåten andrahandsuthyrning. Under 2020 har vi därmed återfört ca 40 lägenheter till kön. Vi har under året även genomfört två stycken ”BoKoll” i vårt studentbestånd. BoKoll innebär att vi säkerställer att studenterna uppfyller kraven om att klara minst 15 högskolepoäng per termin.

Vi försöker även hjälpa familjer och hyresgäster som har fått ändrade förutsättningar att byta till ett nytt boende som passar dem bättre.

För att följa rörelsen på bostadsmarknaden följer vi omsättningen i våra bostäder. Omsättningen nedan är beräknad på hur stor andel av våra bostäder som fått en ny hyresgäst, vilken kan komma från vårt befintliga bestånd men även från den som får sin första lägenhet hos oss på Växjöbostäder.

Hurra för hyresrätten – och vår nyproduktion!
Under året har vi marknadsfört våra nya hyresrätter i kvarteret Saturnus på Väster. Vi fortsätter att använda vår devis Hurra för hyresrätten!  för att lyfta alla fördelar med både hyresrätten som helhet, och nybyggnation i synnerhet.

Vår insikt är att vår nybyggnation konkurrerar på samma marknad och med samma målgrupp som bostadsrätterna. Därav kompletterade och lanserade vi under våren en kampanjsite där vi erbjuder intressenter en bostadsväljare. I bostadsväljaren klickar man sig runt och kan bland annat se de olika lägenheternas placering och i vilket hus de ligger, se planritningar och om en lägenhet är ledig eller uthyrd. Om lägenheten är ledig finns en länk för intresseanmälan direkt till Boplats Växjö.

Med vår kampanjsite och med Hurra för hyresrätten! är vår ambition att stärka hyresrätten som boendeform. Vi lyfter fram fördelar som flexibilitet, att bara ringa om något är trasigt och att ingen kontantinsats behövs. Hyresrätten är så mycket mer än bara en bostad och vi kan erbjuda ett verkligt mervärde för våra kunder genom vår service.

Vi vill även nå nya målgrupper, som idag inte ser hyresrätten som den naturliga boendeformen och på så vis främja en rörelse på bostadsmarknaden, där de som bor i en villa idag kan välja att flytta till en nybyggd hyresrätt. Eller den som bor ensam i en stor lägenhet kan tänka sig att flytta till en mindre.

Marknaden behöver en mångfald av boendeformer som kompletterar varandra och det ger förutsättningar för en flexibel bostadsmarknad med fungerande flyttkedjor, där det är lätt att byta boende genom livet. Vi vill med Hurra för hyresrätten! uppmana till att fler ställer sig i bostadskö och får upp ögonen för att hyresrätten är ett boende för alla.
Group

(2019: 12,3%)