Verksamheten och våra medarbetare

2020

Friskvård, hälsa och rättvisa

Vi är en del av arbetsgivarorganisationen Sobona och samtliga våra medarbetare omfattas av kollektivavtal.

Under 2020 har Hälsogruppen arbetat med främjande hälsosatsningar och uppmuntrar till att nyttja friskvårdsbidraget. 58 procent av friskvårdsbidraget nyttjandes 2020. Hälsogruppens arbete har givit goda resultat och är uppskattat av de anställda.
 
Vi har en löpande dialog med våra två lokala fackklubbar, Fastighetsanställdas förbund och Vision. Båda förbunden har aktiva representanter och våra medarbetare uppmuntras att engagera sig.

Utbildning

Det är viktigt att vi hjälper våra medarbetare att hela tiden utvecklas så att vi tillsammans skapar en långsiktighet där vi växer tillsammans. Därmed har vi en avsatt budget för utbildningsinsatser per år. Medarbetaren planerar sin utveckling och möjliga utbildningar i tät dialog med sin chef. En gemensam kompetensutbildningsplan för hela bolaget har skapat i syfte att säkerställa rätt kompetensutveckling kopplat till affärsplanen och individuella utvecklingsbehov. Den gemensamma planen skapar även förutsättningar för en mer kostnadseffektiv och hållbar planering. Med anledning av pandemin har vi behövt skjuta på vissa utbildningar. Vi har dock genomfört flera digitala utbildningar i vår Utbildningsportal t ex barnkonventionen, GDPR och hantera digitala verktyg. Under året har vi påbörjat en obligatorisk utbildning för samtliga medarbetare i att hantera och förebygga hot och våld i arbetet. 

Personalomsättning

Trots att vi har som mål att behålla befintlig kompetens och ha en låg personalomsättning finns det en positiv effekt i att ha viss rörelse inom företaget. Vi har därför som mål att ha en stabil och låg personalomsättning mellan 5–10 procent/år. Under 2020 är siffran 8,3 procent inklusive en pensionsavgång. Personalomsättningen exklusive pensionsavgångar är 7,3 procent. 

Sjukfrånvaro

Vi har haft en relativt hög långtidssjukfrånvaro under året. Långtidssjukfrånvaron har dock minskat i slutet av året. Korttidssjukfrånvaron har ökat under året där vi kan se att pandemin är en bidragande faktor. Detta har resulterat i en ökning av den totala sjukfrånvaron som för 2020 ligger på 6,4 procent. Vi håller i vårt kontinuerliga och långsiktiga arbete med främjande och förebyggande insatser för att se en positiv trend med lägre sjukfrånvaro.

Policys på vårt intranät

Följande policys och rutiner finns tillgängliga på vårt intranät:


  • Arbetsmiljöpolicy
  • Personalpolicy
  • Miljöpolicy
  • Kommunikationspolicy
  • Mångfaldspolicy
  • Marknadsföringspolicy
  • Resepolicy
  • Policy för att förebygga och hantera alkohol och drogmissbruk
  • Lönepolicy

Social hållbarhet

Den sociala hållbarheten delas in i två delar, mänskliga rättigheter och ansvarsfull arbetsgivare. Inom området mänskliga rättigheter arbetar Växjöbostäder främst med tillgänglighet, trygghet och jämställdhet. När det gäller området ansvarsfull arbetsgivare är huvudfokus att vara en attraktiv arbetsgivare som tar ansvar för alla anställda. I detta ingår att arbeta systematiskt och förebyggande med arbetsmiljöfrågor. 

Uppförandekod för leverantörer

Växjöbostäder tillämpar Växjö kommunkoncerns uppförandekod. Uppförandekoden syftar till att säkerställa sunda, hållbara affärer och ett ansvarsfullt agerande. Kraven i uppförandekoden utgör koncernens baskrav, och dessa är obligatoriska. Baskraven kan sedan byggas på med mer avancerade hållbarhetskrav men med uppförandekoden vill koncernen säkra en hållbar och acceptabel lägstanivå.

Denna uppförandekod omfattar samtliga leverantörer av varor, tjänster och byggentreprenader till Växjöbostäder. Ingen form av korruption, mutor, bestickning, olaglig konkurrensbegränsning eller ekonomisk brottslighet är tillåten. Leverantören ska följa den skattelagstiftning som gäller i landet där verksamheten bedrivs. Leverantören är skyldig att vidta lämpliga åtgärder för att innehållet i denna uppförandekod efterlevs i den egna verksamhetensamt så långt som möjligt i leverantörskedjan.

Växjöbostäder har rätt att göra kontroller för att försäkra sig om att lämpliga åtgärder är vidtagna. Vid uppföljning ska leverantören fullt ut samarbeta och, utan rätt till särskild ersättning, förse Växjöbostäder med all information som behövs för att en uppföljning ska kunna ske.