Verksamheten och våra medarbetare

Organisationen, kompetensförsörjning och mångfald

Under året har inköpsavdelningen och dess funktioner fördelats på ett nytt sätt, vilket även påverkade ledningsgruppens medlemmar med att rollen som inköpschef försvann. Inköpsfunktionen med en inköpsansvarig landade i ekonomiavdelningen och rollen som miljö och kvalitetsansvarig landande i energiavdelning som då blev energi- och miljöavdelningen. Även andra mindre justeringar har genomförts för att göra specifika arbetsuppgifter och roller effektivare samt utnyttja vår kunskap och kompetens på ett ännu bättre sätt. Vi bedömer att vi är väl rustade för att nå våra mål och vår vision. Vi har fyllt vakanser under året och även tillsatt bristkompetenser på projektavdelningen. Vi upplever att vi lyckas attrahera rätt kompetens och vi har haft många sökande och ett bra kandidatunderlag.

Strategisk kompetensförsörjning

Under 2020 har vi fortsatt vårt arbete med att stärka oss som arbetsgivare, genom att jobba aktivt med vår värdegrund och vision. Detta för att vara en attraktiv arbetsgivare, där vi ger befintliga och nya medarbetare förutsättningar för utveckling och engagemang. Vårt arbetsgivarvarumärke behöver stärkas och synas ytterligare och är ett fortsatt fokusområde under 2021.

Mångfald och jämställdhet

Vår ambition med mångfaldsarbetet är att vara en inkluderande arbetsplats och en attraktiv arbetsgivare. Genom att skapa öppenhet och förståelse kan vi möta och förstå människors olika behov och förutsättningar.

I översikten över personalrelaterad statistik noteras det att vi är fler män än kvinnor i organisationen, vilket är vanligt i vår bransch. Det har vi med oss i våra nyrekryteringar och reflekterar över. I ledningsgruppen är tyngdvikten på kvinnor. Vi arbetar strukturerat för rätt och objektiv lönesättning utan osakliga löneskillnader.

Vi är sedan 2015 mångfaldscertifierade genom Evolve och under 2019 har vi fått vår andra mångfaldscertifiering. I mångfaldscertifieringen bedöms fem olika områden; Styrdokument, Rutiner, Rekrytering, Arbetsmiljö och trivsel samt Varumärke och organisationsutveckling.